Steinerkasvatuksen liitto

Steinerpedagogisessa varhaiskasvatuksessa

Keskeiset asiat

  • rytmistä huolehtiminen: säännöllinen päivärytmi ja vuodenkierto töineen ja juhla-aikoineen tukee tervettä fyysistä kehitystä ja luo turvallisuutta
  • aistien terveen kehityksen tukeminen: aistivaikutelmien laatuun kiinnitetään erityistä huomiota; pieni lapsi on avoin kaikelle aistien kautta välittyvälle eikä pysty itse suojautumaan orgaanien kehitykselle haitallisilta vaikutelmilta
  • lapsen jäljittelyntarpeeseen vastaaminen: koska alle seitsemänvuotias lapsi oppii pääasiassa jäljittelemällä ja liittyy ympäristöön ja maailmaan konkreettisesti toimien ja tehden, käsillä käsittäen, painotetaan varhaiskasvatuksessa kodinomaisen ympäristön ja kotitöiden tärkeyttä; kun lapsi näkee ja kokee ympärillään ihmisten tekemää työtä - tavallisia kodintöitä, ruuanlaittoa, siivousta, käsitöitä, puutarhanhoitoa, joihin hän voi vapaasti jäljitellen liittyä - saa hän monipuolisia virikkeitä ja mahdollisuuden kehitysvaihetta vastaavaan omaehtoiseen oppimiseen
  • mielikuvituskyvyn vaaliminen: taiteellinen toiminta - satuhetki, nukketeatteri, maalaus, piirtäminen, muovailu, satuliikunta - elävöittää mielikuvitusta
  • vapaalle leikille tilan antaminen: leikki on lapsen ominta toimintaa ja vapaalla leikillä on keskeinen sija jokaisessa päivässä
  • luonnonmukainen ravinto: ruoka valmistetaan käyttäen biodynaamisesti tai luonnonmukaisesti viljeltyjä tuotteita ja puhtaita lisäaineettomia elintarvikkeita
  • kasvattajan itsekasvatus: kasvattaja on pienelle lapselle esikuva; hän opettaa sen kautta, miten toimii, tuntee ja ajattelee; kasvatus on siten pohjimmiltaan itsekasvatusta, pyrkimystä olla jäljittelemisen arvoinen esikuva

 

 

 

kupla_maailma_on_hyva_O.png

IKONIT_pupu_vasen.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IKONIT_orava_vasen.png