Steinerkasvatuksen liitto

Tutkimustietoa steinerpedagogiikasta

Steinerkoulusta, -pedagogiikasta ja steinerkoulujen oppilaista on tehty lukuisia tutkimuksia.

Steinerpedagogiikkaan liittyviä maisteritutkimuksia:

 

Jorma Pärssinen: Waldorf-koulun hallinnon kolmijäsenteinen toimintajärjestelmä ja sen toteutusmahdollisuudet Suomen steinerkouluissa vuosina 1955-2014
(2014, suomeksi, pdf, yliopiston sivut)

Jarno Paalasmaa: Lapsilähtöisyys ja vapaus. Miten lapsilähtöisyys ja vapauskäsitteet ymmärretään steiner-, montessori- ja freinetpedagogiikassa?
(2011, suomeksi, pdfyliopiston sivut)

 

Esa Mäkinen: Developing collaborative parent teacher practises
Käytäntöjen kehittäminen opettajien ja vanhempien yhteistyölle.(2008)(englanniksi, pdf)

 

Mikko Taskinen: Master Thesis - Pushing the boundaries!
(englanniksi, pdf)

 

Lotta Hirvas: "Towards phenomenology: Developing chemistry teaching in a nine class steiner school"
Kemianopetuksesta steinerkoulussa käytännönläheisesti. (englanniksi, pdf)

 

Markku Niinivirta: Pedagogical Creativity in Waldorf Steiner Teacher Education
(2007) (englanti pdf)

 

Maikki Haapala: ”OPETTAJA - OPETUSTAITEILIJA”
Kokemuksia ja perusteluja taiteen integroimisesta opetukseen steinerpedagogisessa taidekasvatuksessa. Taideteollinen Korkeakoulu / Taidekasvatuksen osasto / Opinnäyte taiteen maisterin tutkintoon / (2004)(suomeksi, pdf)

ULKOMAISIA TUTKIMUKSIA:

Millaisia ovat entiset steinerkoululaiset?

Amerikkalainen tutkimus vuodelta 2007 yrittää vastata kysymykseen ja koostaa mm. näin:

Profile of a Typical Waldorf Graduate:

  • After graduating from a Waldorf high school, attends college (94%)
  • Majors in arts/humanities (47%) or sciences/math (42%) as an undergraduate
  • Graduates or is about to graduate from college (88%)
  • Practices and values life-long learning (91%)
  • Is self-reliant and highly values self-confidence (94%)
  • Highly values verbal expression (93%) and critical thinking (92%)
  • Expresses a high level of consciousness in making relationships work—both at home and on the job
  • Is highly satisfied in choice of occupation (89%)
  • Highly values interpersonal relationships (96%)
  • Highly values tolerance of other viewpoints (90%)
  • At work cares most about ethical principles (82%) and values helping others (82%)

Amerikkalaisen tutkimuksen osat 1 ja 2: http://www.waldorflibrary.org/Journal_Articles/Graduateresearch.pdf http://www.waldorflibrary.org/Journal_Articles/GradPhase2.pdf

 

Lisää:

 

 

Ruotsalaisen Karlstadin yliopiston professorin Bo Dahlinin monivuotinen tutkimus steinerkoululasten asettumisesta yhteiskuntaan valmistui vuonna 2007:

The Waldorf School – Cultivating Humanity?: A report from an evaluation of Waldorf schools in Sweden

This report is a summary of an extensive evaluation of Waldorf schools in Sweden, carried out between 2003 and 2005. The evaluation dealt with several questions, such as former Waldorf students in higher education, the civic-moral competencies developed by Waldorf pupils, how Waldorf school take care of children with learning problems, and questions concerning Waldorf teacher training. In addition, the results are realted to the idea of cultivating humanity inherent in Waldorf education, as well as to issues of social and political philosophy discussed today, for instance the notion of a (global) civil society.

Bo Dahlin is Professor of Education at Karlstad University, Estetisk-filosofiska fakulteten År: 2007 Tillgänglig: 2007-08-10 Sidor: 100

 

Tutkimuksen voi tilata ruotsiksi/englanniksi osoitteesta:

cathrine.andersson-busch(at)kau.se

Institution: Karlstads universitet, Estetisk-filosofiska fakulteten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LOGO_kasvatus.png